Idag är det Världsboksdagen!

I Katalonien i Spanien har man sedan 1900-talets början firat skyddshelgonet St Görans (St Georges) dag den 23 april genom att ge en bok i gåva till dem man tycker om och få en ros tillbaka! En ros mot en bok var själva ursprungsidén! Med bakgrund i denna tradition beslöt Unesco 1995 att den 23 april skulle utses till Världsboksdagen.

Tyvärr är detta en dag som blivit för lite uppmärksammad enligt mig. Jag vet att vi någon gång på högstadiet fick Jonas Gardells ”En komikers uppväxt” som gåva på Världsboksdagen, men sedan dess har jag inte märkt så mycket av dagen. Tänk vilken härlig folkfest det kunde ha blivit om det hade uppmärksammats lite mer runt om i landet!

Ikväll tänker jag i alla fall tända några ljus och ägna mig åt en någon bra bok. Just nu är jag lite sugen på ”Igelkottens elegans” av Muriel Barbery.

18:36