För några dagar sedan presenterade BBC News resultatet av en undersökning som visade att två av tre ljuger om vilka böcker de har läst för att imponera på andra. Följande böcker är de man ljuger mest om att ha läst:

1. 1984 av George Orwell

2. Krig och fred av Leo Tolstoj

3. Odysseus av James Joyce

4. Bibeln

5. Madame Bovary av Gustave Flaubert

6. Kosmos – en kort historik av Stephen Hawking

7. Midnattsbarnen av Salman Rushdie

8. På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust

9. Min far hade en dröm av Barack Obama

10. Den själviska genen av Richard Dawkins

Förstår inte riktigt det där med att ljuga om böcker man läst. Skulle någon annan i sällskapet ha läst boken blir det snabbt ganska uppenbart att man inte läst den. Jag är just nu mitt uppe i att läsa ”Min far hade en dröm”, men den är också den enda på listan jag har läst.

Finns det någon bok du känner att du borde ha läst?

11:05