Förra året hade vi en gästföreläsare som började föreläsningen med att låta oss lyssna på ett stycke av Mozart. Plötsligt infann sig ett lugn i hela salen och stressen var som bortblåst. Det är vad man kallar Mozarteffekten. Rytmerna, melodierna och de höga frekvenserna i Mozarts musik stimulerar hjärnans kreativa och motiverande områden och har en koncentrationshöjande och terapeutisk effekt. 

Även om det är Mozarts musik som har den största bevisade effekten fungerar annan klassisk musik också bra. Så numera lyssnar jag på klassisk musik när jag pluggar. Ofta blir det några av de skivor jag studerade när jag läste musikhistoria, men idag lyssnar jag på Luciano Pavarotti. Trots att jag sitter här och kämpar med halsont och feber orkar hjärnan med betydligt mer än vad den annars hade gjort.  

Bilden hämtad här.

14:32

